گالری تصاویر
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
بندر مومباسا

تاریخچه مختصر بندر مومباسا

 

تاریخچه بندر مومباسا به قرنهای گذشته زمانی که مردم برای حمل و نقل از کشتی یک دگلی عربی در بندر قدیمی واقع در شمال جزیره مومباسا استفاده می کردند، بر می گردد.

بندر قدیمی مومباسا که در حوالی  موزه فورت جیزس (Fort Jesus)  واقع شده، توسط کشتیران و دریانورد پرتقالی به نام واسکو دا گاما (Vasco da Gama) ساخته شد. زمانیکه تجارت بین خلیج عربی، ساحل شرق آفریقا، شبه قاره هندو خاور دور شهرت یافته بود، دریانوردان  در جستجوی مسیر جدید به خاور دور بوده اند، این ساخت و سازها صورت گرفت.

در قرنهای 18 و 19 شرق آفریقا تحت استعمار کشورهای مختلف از جمله انگلیس و آلمان بود. و در دهه 1890 این منطقه تقسیم بندی شده و تانزانیا زیر نظر آلمان بوده و کشورهای کنیا و اوگاندا زیر نظر انگلیس بود. تجارت کم کم رونق یافته و در سال 1895 مقدمات ساخت راه آهن از مومباسا به پایتخت اوگاندا یعنی کامپالا جهت بهره برداری از قهوه، چایی، عاج و پوست حیوانات زمین پشت ساحل آغاز شد.

همزمان با گسترش روابط تجاری اراضی داخل شرق آفریقا بوسیله راه آهن جدید، تقاضا برای بندری مجهز با کلیه امکانات و لنگرگاه وسیع و عمیق نیز افزایش یافت. و در نتیجه بندر جدیدی ساخته شد.

تجارت کانتینرهای بندر مومباسا از لحاظ رشد سریعترین بوده، که حدود 70 درصد از محموله های این بندر به صورت کانتینر می باشد. و این موجب می شود سالیانه ترافیک این بندر 12 درصد رشد داشته باشد.

 

اطلاعات کلی درباره بندرهای لامو و مومباسا

 

1. لامو:

لامو شهر کوچک بندری است که با سفر کشتیهای بین المللی شهرت دارد. شهر لامو در سال 2001 توسط سازمان UNESCOبه عنوان محل میراث جهانی اعلام شد.

بندر لامو دارای لنگرگاه های مطمئنی بوده که می تواند برای کشیتهای باربری با حد اکثر طول 100 متر و برات کشتی به انداز 5.2 متر خدمات ارائه کند.

عمق درونی لنگرگاه بین 6.0 متر و 8.0 متر و حد اکثر وسعت جزر و مد 3.5 متر می باشد. دور زدن برای کشتیهایی که بیش از 80 متر دارند تنها در حوالی شلا امکان پذیر بوده و در دیگر اماکن ممنوع اعلام شده است. قایقها و کرجیهای کوچک جهت حمل و نقل کالا و مسافر در لامو، شِلا، و جزیره ماندا توسط قایقرانان محلی استفاده می شود. کشتیهای بزرگ در خارج از بندر لنگر انداخته و پرسنلهای آن توسط قایق به داخل بندرگاه منتقل می شوند.

 

 

فرودگاه:

فرودگاه پروازهای داخلی با چندین سر نشین در جزیره ماندا واقع شده که روزانه به داخل و خارج از شهرهای نایروبی و مالیندی پرواز دارد.

 

 

2. مومباسا:

بندر مومباسا در واقع بندر اصلی کنیا بوده است. بندرگاه کیلیندینی Kilindini Harbour  و بندر ریتز Port Reitz واقع در قسمت شرق جزیره مومباسا و بندر قدیمی، و همچنین بندر تودر (Port Tudor)در شمال این جزیره واقع شده از جمله بنادر این شهر می باشند.

کلیندینی طبیعتا بندر عمیقی و بسیار مناسب است. به همین دلیل است که اکثر فعالیتهای کشتیرانی در این محل انجام می شود. این بندرگاه 16 لنگرگاه عمیق، دو ترمینال نفت،  لنگرگاه های مطمئن بعلاوه لنگرگاه های شناور برای کشتیهای عازم دریا دارا می باشد.

بندر مومباسا نه تنها کنیا از آن استفاده می نماید، بلکه برای کشورهای اوگاندا، رواندا، بروندی، کنگو (DRC) و جنوب سودان دروازه اصلی نیز بشمار می آید.

این بندر توسط مسولان بنادر کنیا (Kenya Ports Authority= KPA) که تقریبا نیمه دولتی است، مدیریت می شود.

مسولان بنادر کنیا« KPA» همچنین دیگر بنادر کوچک از جمله کیونگا، لامو، مالیندی، کیلیفی، متواپا، فونزی، شیمونی، و وانگا را مدیریت می نماید. مسولان بندرهای کنیا همچنین در نظر دارد بندر مومباسا را تا سال 2010 میلادی به یکی از بهترین 20 بندر جهان تبدیل سازند.

این بندر اخیرا جهت تهیه اسکله های بارگیری جدید مبلغ 5 میلیارد شلینگ سرمایه گذاری نمود.

 

خدماتبندر:

بندر مومباسا چندین هدف از جمله چندگانه داشته و قابلیت ارائه خدمات به مسافران، انواع محموله از جمله کانتینرها، کلیه کالاهای جامد و مایع را دارا می باشد.

 

امکانات بندر:

بندر مذکور دارای 16 لنگرگاه عمیق و 2 ترمینال نفت با اندازه هایی بین 9.75 و 13.25 متر می باشد. لنگرگاه های آب عمیق و لنگرگاه های شناور برای کشتیهایی که در محل دریا تردد دارند، نیز وجود دارد.

 

 

ترمینال کانتینرها:

 

خوابگاه های کشتی به شماره های 16، 17 و 18 تشکیل دهنده ترمینال کانتینرها در بندر مومباسا است. این سه لنگرگاه در مجموع 600 متر طول با برات کشتی به اندازه 10.36 متر دارد. ظرفیت طراحی شده 250000 TEUsدر سال می باشد. و می تواند به 2300 کشتی حامل کانتینرهای متوسط خدمات ارائه نماید. همچنین 14 هکتار جهت جابجایی کانتیرهای با عمق 250 متر موجود است.

این ترمینال برای ارائه خدمات خود 4 STS، 12 RTG، و 2 RMGکه در سال 2005 خریداری شده است، بعلاوه چندین دستگاه جابجایی ترمینال استفاده می نماید.

ظرفیت طراحی شد جهت ترمینال دو برابر شده است. در سال 2004 بیش از 430.000 TEUجابجا شد.

 

لنگرگاه عام محموله:

لنگرگاه های شماره های 1 تا 12 لنگرگاه های عام بوده که برای کشتیهای حامل محموله های  غیر ثابت، محصولات آهنی، بار و غیره می باشد. لنگرگاه های شماره 1 و 2 مخصوص کشتیهای سیاحتی بوده و می تواند به کشتیهایی با طول 300 متر و برات کشتی به اندازه 9.75 متر خدمات ارائه نماید.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

امکانات RO-ROدر لنگرگاه های عام محموله بویژه شماره 1 و 5 وجود دارد.

لنگرگاه های عام محموله ها برای بارگیری از اسکله ها و جرثقیل های برقی با ظرفیت 3 تا 15 تن و جرثقیلهای چنگک دار، کامیونها و جرثقیل های متحرک استفاده می نمایند.

 

ترمینال های نفت:

دو ترمینال نفت اصلی وجود دارد:

ترمینال نفت کی پوو(Kipevu) درمنطقه محل بندر ریتز واقع شده است. این ترمینال جهت استقبال و خدمات رسانی به تانکرهای نفت با ظرفیت حد اکثر 100.000 dwt، و عمق 13.14 متر و حد اکثر اندازه LOA  259 متر، آمادگی دارد.

ترمینال نفت شیمانزی (Shimanzi) می تواند از کشتیهای باربری با ظرفیت حد اکثر 30.000 dwt، و 198.1 متر LOA، و برات کشتی به اندازه 9.75 خدمات ارائه نماید.

روغن های نباتی و امکانات نگهداری درمحل اسکله مباراکی، لنگرگاه شماره 10 و SOT  وجود دارد. این خدمات توسط دو شرکت خصوصی «Gulf Stream» و «East African Storage» ارائه می شود. 

 

 

 

امکانات ویژه حبوبات                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                       

 

شرکت خصوصی (GBHL) جهت بارگیری حبوبات از امکانات مدرن استفاده می نماید. این امکانات در محل لنگرگاه شماره 3 موجود بوده و قابلیت خدمات رسانی به کشتیها با حد اکثر 45000 تن بارسنگین و برات کشتی به اندازه 10 متر را دارا می باشد. این شرکت می تواند طی یک ساعت 200 متریک تن را تخلیه نماید. همچنین می تواند 68000 تن در سیلوس و 18000 تن در زیر سایه نگهداری نماید.

چندین شرکت خصوصی دیگر از جمله کارخانه سیمان (Bamburi Portland) و

East African Storage  و غیره در محل پشت لنگرگاه مذکور خدمات نگهداری نیز ارائه می نمایند.

 

 

واردات و صادرات بندر:

 

1.     واردات اصلی: نفت خام، کود، نمک، شکر، فلفل، آهن ومیلگرد، وسایل نقلیه (ماشین)، ماشین آلالات و تجهیزات کشاورزی، گند و ذرت می باشد.

2.     صادرات اصلی:قهوه، چایی، کربنات سدیم تجارتی بدون آب، و کنسرو میوه است.

 

 

ساعت کار بندر:

بندر مومباسا طی 24 ساعت شبانه و روز دارای سه شیفت به شرح ذیل می باشد:

1.    ساعت 7.00 الی ساعت 15.00

2.    ساعت 15.00 الی ساعت 23.00

3.    ساعت 23.00 الی 7.00

 

این بندر در مجموع بمناسبت روز کارگر و تولد حضرت عیسی مسیح (س) تعطیل بوده و تنها جهت ارائه خدماتی از قبیل نامه رسانی، مسافربری و جابجایی بارهای آنان، و کلیه مواد فاسد شدن فعال می باشد.

اما طی دیگر روزهای تعطیلی رسمی خدمات بندر بصورت ویژه و نرخ های آن با دیگر روزهای کار از جهت اینکه به عنوان فوق العاده عملکر محسوب می شود، کمی فرق می کند

اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران