گالری تصاویر
پیوندهای مهم
  • پورتال امام خمینی
  • دفتر مقام معظم رهبری
  • ریاست جمهوری
  • معاونت امور مجلس
  • نقشه جامع علمی کشور
  • Ministry of Science, Research and Technology
  • صندوق احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی و فرهنگی کشور
بندر مومباسا

تاریخچه مختصر بندر مومباسا

 

 تاریخچه بندر مومباسا به قرن های گذشته زمانی که مردم برای حمل و نقل از کشتی یک دکلی عربی در بندر قدیمی واقع در شمال جزیره مومباسا استفاده می کردند، بر می گردد. بندر قدیمی مومباسا که در حوالی  موزه فورت جیزس (Fort Jesus)  واقع شده، توسط کشتیران و دریانورد پرتقالی به نام واسکو داگاما ساخته شد. در قرن های 18 و 19 ، شرق آفریقا تحت استعمار کشورهای مختلف از جمله انگلیس و آلمان بود. در دهه 1890 این منطقه تقسیم بندی شده و تانزانیا زیر نظر آلمان و کشورهای کنیا و اوگاندا زیر نظر انگلیس بوده اند. تجارت کم کم رونق یافته و در سال 1895 مقدمات ساخت راه آهن از مومباسا به پایتخت اوگاندا یعنی کامپالا جهت بهره برداری از تجارت قهوه، چای، عاج و پوست حیوانات آغاز شد.

همزمان با گسترش روابط تجاری منطقه شرق آفریقا بوسیله راه آهن جدید، تقاضا برای بندری مجهز با کلیه امکانات و لنگرگاه وسیع و عمیق نیز افزایش یافت و در نتیجه بندر جدیدی ساخته شد. تجارت کانتینرهای بندر مومباسا از لحاظ رشد سریعترین بوده که حدود 70 درصد از محموله های این بندر به صورت کانتینر می باشد. این مساله موجب گردیده سالیانه ترافیک این بندر 12 درصد رشد داشته باشد.

 

 ** اطلاعات کلی درباره بندرهای لامو و مومباسا

1) بندر لامو:

لامو شهر کوچک بندری است که در سال 2001 توسط سازمان  یونسکو به عنوان یکی از مراکز میراث جهانی معرفی شد. بندر لامو دارای لنگرگاه های مطمئنی بوده که می تواند برای کشیتهای باربری با حداکثر طول 100 متر خدمات ارائه کند. عمق درونی لنگرگاه بین 6.0 متر و 8.0 متر و حداکثر وسعت جزر و مد 3.5 متر می باشد. دور زدن برای کشتیهایی که بیش از 80 متر دارند تنها در حوالی شلا امکان پذیر بوده و در دیگر اماکن ممنوع اعلام شده است. قایق ها و کرجی های کوچک جهت حمل و نقل کالا و مسافر در لامو، شِلا و جزیره ماندا توسط قایقرانان محلی استفاده می شوند. کشتیهای بزرگ در خارج از بندر لنگر انداخته و پرسنل های آن توسط قایق به داخل بندرگاه منتقل می شوند. لازم به ذکر است فرودگاه پروازهای داخلی با چندین سر نشین در جزیره ماندا واقع شده که روزانه به داخل و خارج از شهرهای نایروبی و مالیندی پرواز دارد.

 2) بندر مومباسا:

بندر مومباسا در واقع بندر اصلی کنیا است. بندرگاه کیلیندینی Kilindini Harbour  و بندر ریتز Port Reitz  واقع در قسمت شرق جزیره مومباسا و بندر قدیمی و همچنین بندر تودر (Port Tudor)در شمال این جزیره واقع شده از جمله بنادر این شهر می باشند. کلیندینی بندر عمیقی و بسیار مناسبی برای پهلو گرفتن کشتی های بزرگ است به همین دلیل اکثر فعالیتهای کشتیرانی در این محل انجام می شود. این بندر 16 لنگرگاه عمیق، 2 ترمینال نفت بعلاوه لنگرگاه های شناور برای کشتیهای عازم دریا را دارا می باشد. بندر مومباسا نه تنها برای کنیا بلکه برای کشورهای اوگاندا، رواندا، بروندی، کنگو (DRC) و جنوب سودان بعنوان دروازه اصلی ورود کالا به شرق آفریقا بشمار می آید.

این بندر توسط مسولان بنادر کنیا(Kenya Ports Authority= KPA) که تقریبا نیمه دولتی است، مدیریت می شود. مسولان بنادر کنیا« KPA» همچنین دیگر بنادر کوچک از جمله کیونگا، لامو، مالیندی، کیلیفی، متواپا، فونزی، شیمونی، و وانگا را مدیریت می کنند.

-        خدمات بندر:

بندر مومباسا دارای اهداف چندگانه بوده و قابلیت ارائه خدمات به مسافران، انواع محموله از جمله کانتینرها، کلیه کالاهای جامد و مایع را دارا می باشد.

-        امکانات بندر:

بندر مذکور دارای 16 لنگرگاه عمیق و 2 ترمینال نفت با اندازه هایی بین 9.75 و 13.25 متر می باشد. لنگرگاه های آب عمیق و لنگرگاه های شناور برای کشتیهایی که در محل دریا تردد دارند، نیز وجود دارد.

-        ترمینال کانتینرها:

ترمینال های شماره 16، 17 و 18 تشکیل دهنده ترمینال کانتینرها در بندر مومباسا است. این سه لنگرگاه در مجموع 600 متر طول دارد. ظرفیت طراحی شده 250000 TEUsدر سال می باشد. و می تواند به 2300 کشتی حامل کانتینرهای متوسط خدمات ارائه نماید. همچنین 14 هکتار جهت جابجایی کانتیرهای با عمق 250 متر موجود است. این ترمینال برای ارائه خدمات خود از   STS4،  RTG12 و RMG2  که در سال 2005 خریداری شده است، بعلاوه چندین دستگاه جابجایی ترمینال استفاده می نماید.

 

-        لنگرگاه عام محموله:

لنگرگاه های شماره های 1 تا 12 لنگرگاه های عام بوده که برای کشتیهای حامل محموله های غیر ثابت، محصولات آهنی، بار و غیره می باشد. لنگرگاه های شماره 1 و 2 مخصوص کشتیهای سیاحتی بوده و می تواند به کشتیهایی با طول 300 متر و برات کشتی به اندازه 9.75 متر خدمات ارائه نماید. لنگرگاه های عام محموله ها برای بارگیری از اسکله ها و جرثقیل های برقی با ظرفیت 3 تا 15 تن و جرثقیل های چنگک دار، کامیون ها و جرثقیل های متحرک استفاده می نمایند.

-         ترمینال های نفت:

دو ترمینال اصلی نفت وجود دارد از جمله:

** ترمینال نفت کی پوو (Kipevu) در محل بندر ریتز واقع شده است. این ترمینال جهت استقبال و خدمات رسانی به تانکرهای نفت با ظرفیت حد اکثر 100.000 dwt، و عمق 13.14 متر و حداکثر اندازه LOA  259 متر، آمادگی دارد.

** ترمینال نفت شیمانزی(Shimanzi) می تواند از کشتیهای باربری با ظرفیت حد اکثر 30.000 dwtو 198.1 متر LOA و برات کشتی به اندازه 9.75 خدمات ارائه نماید.

واردات روغن های نباتی و امکانات نگهداری آن در محل اسکله مباراکی، لنگرگاه شماره 10 و SOT  وجود دارد. این خدمات توسط دو شرکت خصوصی Gulf Stream و East African Storage ارائه می شود.

-        امکانات ویژه جهت واردات حبوبات به کنیا:

 شرکت خصوصی (GBHL)جهت بارگیری حبوبات از امکانات مدرن استفاده می نماید. این امکانات در محل لنگرگاه شماره 3 موجود بوده و قابلیت خدمات رسانی به کشتیها با حداکثر 45000 تن بارسنگین و برات کشتی به اندازه 10 متر را دارا می باشد. این شرکت می تواند طی یک ساعت 200 متریک تن را تخلیه نماید. همچنین می تواند 68000 تن در سیلو و 18000 تن را در زیر سایه نگهداری نماید.

-        واردات و صادرات بندر:

 

 *** واردات اصلی: نفت خام، کود، نمک، شکر، فلفل، آهن ومیلگرد، وسایل نقلیه (ماشین)، ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی، گند و ذرت می باشد.

***صادرات اصلی: قهوه، چای، کربنات سدیم تجارتی بدون آب و کنسانتره میوه است.

-         ساعت کار بندر:

بندر مومباسا طی 24 ساعت شبانه و روز دارای سه شیفت به شرح ذیل می باشد:

1.      ساعت 7.00 الی ساعت 15.00

 

2.      ساعت 15.00 الی ساعت 23.00

 

3.      ساعت 23.00 الی 7.00

 این بندر در مجموع بمناسبت روز کارگر و تولد حضرت عیسی مسیح (س) تعطیل بوده و تنها جهت ارائه خدماتی از قبیل نامه رسانی، مسافربری و جابجایی بارهای آنان و کلیه مواد فاسد شدنی فعال می باشد. اما خدمات بندر در دیگر روزهای تعطیل رسمی بصورت ویژه و نرخ های آن با دیگر روزهای کاری از جهت اینکه به عنوان فوق العاده عملکرد محسوب می شود، کمی فرق می کند.

 

اداره کل ارزیابی و نظارت
سامانه تایید اسناد کنسولی
برای تایید کلیه اسناد کنسولی و دانشجویی اعم از وکالتنامه ، گواهی امضا، تایید مدارک دانشجویی و پزشکی امکان پذیر است
سامانه روادید الکترونیکی
امکان دریافت روادید الکترونیک به صورت برخط در این سامانه تعبیه شده است
سامانه امور کنسولی و ایرانیان
در این سامانه کلیه فرم های کنسولی و قوانین مربوطه درج گردیده است
کليه حقوق اين سايت متعلق است به وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران